donderdag

292. Verplicht en vrijwillig

Talha ibn 'Oebayd-Allah (ra) heeft overgeleverd dat een bedoeïene met ongekamd haar naar de Boodschapper van Allah (saws) kwam en zei, "O Boodschapper van Allah! laat me weten wat Allah mij verplicht heeft wat betreft het gebed." Hij antwoordde: "Je moet de 5 verplichte gebeden uitstekend volmaken in de dag en de nacht (24 uur), tenzij u Nawafil wil bidden." De bedoeïene vroeg verder, "Laat me weten wat Allah mij verplicht heeft wat betreft het vasten." Hij antwoordde, "Je moet vasten gedurende de hele maand Ramadan, tenzij u meer wil vasten als Nawafil." De bedoeïene vroeg verder, "Vertel me hoeveel Zakaat heeft Allah me opgelegd." Dus, informeerde de Boodschapper van Allah (saws) hem over al de regels (fundamenten) van de Islam. De bedoeïene zei, "Bij Hem die jou waardeert, ik zal niets extra (Nawafil) doen maar ik zal datgene wat Allah me verplicht heeft niet verminderen. De Boodschapper van Allah (saws) zei, "Als hij de waarheid spreekt, zal hij slagen (d.i. het Paradijs worden binnen gelaten)."

Sahieh al-Boekharie, Boek 31 (Vasten), Volume 3, Nummer 115

Geen opmerkingen:

Een reactie posten