vrijdag

251. De bewoners van het Paradijs (3)

Qais ibn 'Oebada overleverde: "Ik was in gezelschap van een paar personen in Medina, en onder hun waren er metgezellen van de Boodschapper van Allah (saws), toen er een persoon met een gezicht die vrees voor Allah uitstraalde kwam. Sommige mensen zeiden: "Hij is één van de personen van de mensen van het Paradijs, hij is één van de personen van de mensen van het Paradijs." Hij verrichtte twee raka'ah en ging toen weg. Ik volgde hem en hij ging zijn huis binnen en ik ging ook naar binnen en we begonnen met elkaar te praten en toen hij vertrouwd raakte met mij, zei ik tegen hem: "Toen je de moskee binnen kwam zei een persoon dat jij één van de personen bent van de mensen van het Paradijs" en hij zei daarop, "Het is niet netjes om iets te zeggen waar degene geen weet van heeft. Ik zal je (nu) vertellen waarom zij dit zeggen. Ik had een droom tijdens het leven van de Boodschapper van Allah (saws) en vertelde dit aan hem. Het leek alsof ik in een tuin was (hij beschreef de uitgestrektheid, zijn rijke bevruchting etc,) en in het midden was een ijzeren pilaar, en de basis zat in de grond en zijn top was in de lucht en bij zijn top was een houvast. Er werd tegen mij gezegd: "Beklim de pilaar." Ik zei tegen degene (in zijn droom): "Dat lukt mij niet." Toen kwam er een helper naar mij toe, en hij hielp mij door het vasthouden aan de achterkant van mijn kledingstuk waardoor ik naar boven kon klimmen totdat ik de bovenkant bereikte van de pilaar, en pakte een houvast. Er werd tegen mij gezegd: "Hou het goed vast." Toen ik wakker werd hield ik mijn hand goed stevig dicht (de houvast had ik nog vast). Ik vertelde de droom aan de Boodschapper van Allah (saws), en hij zei: "De tuin impliceert al-Islam en de pilaar impliceert de pilaar van islam en de houvast is het betrouwbaarste (sterkste) geloof (zoals het wordt genoemd in de Koran) en jij zal je vasthouden aan islam totdat je sterft en die persoon was 'Abdoellah ibn Salim."

Sahieh Moeslim, Boek 31 (Verdiensten der metgezellen), Nummer 6068

Geen opmerkingen:

Een reactie posten